Informasjon om Kalsium

Denne siden skal oppdateres og integreres i matoppskrift.no. Dette blir gjort når jeg får tid.

Navn:
Kalsium
Type stoff
Mineral
Måleenhet
mg
Dagsbehov
600 til 900 mg
Kilde Sosial og helsedirektoratet
Beskrivelse
Kalsium er viktig for oppbygging av knokler.
Virkemåte
Kalsium er nødvendig for oppbygging av skjelett og tenner. Styrker hjerte og blodårer. Leger sår, gir utholdenhet og livskraft. Har flere små funksjoner i organismen.
Anbefales for
Gravide og ammende, ved kalsiumfattig kost, nyresykdommmer, langvarig diare, diabetes, alkoholisme og sykdommer i benstoffskiftet. Forebyggende for osteroporose (benskjørhet). Allergikere. Sirkulasjonsforstyrrelser.
Finnes i følgende:
Melk og ost, bønner og grønne bladgrønnsaker som brokkoli og grønnkål.Løk, tomater, kli, rabarbra, erter, aprikoser, fiken, plommer, dadler, ris, potet, mandler, sammalt mel, karse, rosiner og eggeplommer.








Ansvarlig utgiver: © 2002- DatabaseSør AS
Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6,
4630 Kristiansand
Orgnr.: 911 668 602 mva.
Tlf: 948 04 427
Følg meg på!