Informasjon om Jern

Denne siden skal oppdateres og integreres i matoppskrift.no. Dette blir gjort når jeg får tid.

Navn:
Jern
Type stoff
Mineral
Måleenhet
mg
Dagsbehov
8 til 15 mg
Kilde Sosial og helsedirektoratet
Beskrivelse
Jern er viktig for blodet. Viktig for kroppen men kan være skadelig i store mengder.Hjelper ved produksjon av hemoglobin og i en rekke andre prosesser.

Jern (Fe) forekommer både som hemjern og ikke-hemjern i matvarene. Hemjern finnes bare i animalske matvarer, mens ikke-hemjern finnes både i animalske og vegetabilske matvarer. I MVT-06 er det ikke skilt mellom de to formene.
Virkemåte
Hjelper ved produksjon av blod (hemoglobin). Uten jern blir vi blodfattige. Deltar i en rekke kjemiske prosesser.
Anbefales for
Man trenger i utgangspunktet ikke tilskudd av jern. Og for mye er skadelig, særlig for menn. Kvinner med store blødninger under menstruasjon trenger jern.
Finnes i følgende:
Grovbrød, geitost, leverpostei, innmat, kjøtt. grønne bladgrønnsaker, belgfrukter, rødbeter, løk, blomkål, hirse, asparges, nyper, fiken, mandler, svisker, nøtter, blåbær, jordbær, gulrot, tomat, rosiner, epler, aprikoser, eggeplommer, dadler








Ansvarlig utgiver: © 2002- DatabaseSør AS
Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6,
4630 Kristiansand
Orgnr.: 911 668 602 mva.
Tlf: 948 04 427
Følg meg på!