Informasjon om Jod

Denne siden skal oppdateres og integreres i matoppskrift.no. Dette blir gjort når jeg får tid.

Navn:
Jod
Type stoff
Mineral
Måleenhet
mcg
Dagsbehov
150 mcg for voksne, 50-120 mcg for barn
Kilde Sosial og helsedirektoratet
Beskrivelse
Hjelper ved produksjon av hormonet thyroxin som styrer stoffskifte.
Virkemåte
Jod er viktig for normal funksjon av skjoldbruskkjertelen og dens produksjon av hormonene tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3). Mangel på jod i kosten er assosiert med forstørrelse av skjoldbruskkjertelen (thyroidea), med utvikling av struma med påfølgende effekter som redusert vekst og mental retardasjon hos barn, og lavt stoffskifte, nedsatt blodtrykk og muskelsvakhet hos voksne.
Kilde matportalen
Anbefales for
Struma, folk som ikke spiser fisk, gravide(mangel kan gi fosterskader)
Finnes i følgende:
Melk og melkeprodukter, fisk og skalldyr
I Norge er meieriprodukter (pga. jodberiket fôr) og fisk og annen sjømat de viktigste jodkildene i kostholdet, mens internasjonalt er jodisert salt den viktigste kilden. Fisk og fiskeprodukter bidrar gjennomsnittlig med omtrent 23 prosent av kostens totale innhold av jod for voksne.








Ansvarlig utgiver: © 2002- DatabaseSør AS
Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6,
4630 Kristiansand
Orgnr.: 911 668 602 mva.
Tlf: 948 04 427
Følg meg på!