Informasjon om Selen

Denne siden skal oppdateres og integreres i matoppskrift.no. Dette blir gjort når jeg får tid.

Navn:
Selen
Type stoff
Mineral
Måleenhet
mcg
Dagsbehov
40-50 mcg for voksne. Barn 15-40 mcg
Kilde Sosial og helsedirektoratet
Beskrivelse
Har mange funksjoner i kroppen, bla immunforsvar.
Selen er et essensielt sporelement og er viktig i avgiftningsreaksjoner av ulike tungmetaller. Mangel på selen kan lede til svekkelse av hjertemuskelen og er knyttet til økt risiko for hjerte- og karsykdom. Kilde matportalen
Virkemåte
Er viktig for antioksidant - forsvaret, men har og betydning som beskyttelse mot tungmetaller som kvikksølv og bly. Stimulerer immunforsvar og beskytter mot infeksjoner. Regulerer vevshormoner. Øker det gode kolesterolet. Gjør celler mer motstandsdyktige moy kreft. Virker som motgift mot radioaktiv stråling, cellegift, alkohol, bly, kvikksølv, arsen
Anbefales for
Folk med dårlige matvaner, røykere, gravide og vegetarianere.
Finnes i følgende:
Korn og fiber. Kjøtt, innmat, fisk, skalldyr, nøtter, ølgjær, krydder








Ansvarlig utgiver: © 2002- DatabaseSør AS
Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6,
4630 Kristiansand
Orgnr.: 911 668 602 mva.
Tlf: 948 04 427
Følg meg på!