Informasjon om Kostfiber

Denne siden skal oppdateres og integreres i matoppskrift.no. Dette blir gjort når jeg får tid.

Navn:
Kostfiber
Type stoff
Karbohydrater
Måleenhet
gr
Dagsbehov
• Inntaket av kostfiber bør være minst 25-35 gram per dag for voksne, tilsvarende omkring 3 gram/ MJ. Fiberinntaket bør hovedsakelig dekkes av matvarer som fullkornsprodukter, grønnsaker, bønner, nøtter, frø, frukt og bær
Beskrivelse
Er ett samlebegrep på en del ufordøyelige karbohydrater som fins i fiberrike matvarer fra planteriket, bla cellulose, lignin mfl.
Kostfiber omfatter den delen av de vegetabilske næringsstoffene som ikke brytes ned av fordøyelsesenzymene i magesekken og tynntarmen. I kosten forekommer de uløselige fiberkomponentene cellulose, lignin og forskjellige former for hemicellulose i størst omgang. Pektin og "gummer" (gel-dannende stoffer som bl.a. Fins i havrekli og bygg) forekommer i mindre omfang og er dessuten løselige.

De uløselige fiberkomponentene har betydning for volumet og konsistensen av fæces. Den vannbindende evnen til fiberkomponentene bidrar til nettopp dette. Av tørrstoffet i fæces er ca. Halvparten bakterier og halvparten fiber. Kostfiber bidrar dessuten til raskere tømming av magesekken, raskere tarmpassasje og nedsatt intraluminalt trykk i tykktarmen.
Tykktarmfunksjonen er avhengig av samspillet mellom kostfiber og tarmens normale bakterieflora. Bakteriefloraens sammensetning påvirkes i liten grad av kostfibrene, men bakterieveksten stimuleres. Tykktarmsbakteriene bidrar til å bryte ned flere av fiberkomponentene. Det medfører bl.a. Dannelse av gass og en del andre stoffer. Flatulensvolumet er ca. 1 liter pr dag. Utskillelsen av gass fra endetarmen skjer når produksjonen av gass er større enn tykktarmen absorberer.

I det norske kostholdet er korn og melprodukter de viktigste kildene for kostfiber og utgjør ca. 50% av fibermengden i dagens kosthold. Resten fordeler seg på grønnsaker, poteter, frukt og bær. I løpet av 1900-tallet er fiberinnholdet omtrent halvert. Det henger sammen med at forbruket av korn, mel og poteter har gått betydelig ned. Statens ernæringsråd (1997) underbygger denne påstanden bl.a. Ved å henvise til at forbruket av mel pr. Innbygger pr. År har gått fra ca. 225 kg i 1900 til ca. 80 kg i 1990. Sosial- og helsedirektoratet anbefaler at kostholdet bør innrholde ca. 25-30 g kostfiber pr. Dag for et voksent menneske. I denne sammenheng er det interessant å vise til at sammalt hvetemel inneholder omtrent 4 ganger så mye fiber som siktet hvetemel.
Kilde USDA National Agricultural Library
Virkemåte
Kostfiber har god effekt på tarmfunksjonen.
Finnes i følgende:
Grove kornprodukter








Ansvarlig utgiver: © 2002- DatabaseSør AS
Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6,
4630 Kristiansand
Orgnr.: 911 668 602 mva.
Tlf: 948 04 427
Følg meg på!