Informasjon om Omega 6

Denne siden skal oppdateres og integreres i matoppskrift.no. Dette blir gjort når jeg får tid.

Navn:
Omega 6
Type stoff
Fett
Måleenhet
gr
Dagsbehov
Omega 3 og 6 fettsyrer bør bidra med ca 3 % av energiinntaket. Det bør ikke ligge over 10 %
Beskrivelse
Essensielle (livsnødvendige) fettsyrer er benevnelsen på fettsyrer som kroppen ikke selv kan lage. De må derfor tilføres kroppen fra maten. Det gjelder de langkjedete fettsyrene omega-3 (linolensyre) og omega-6 (linolsyre). Navnet beskriver hvor den første dobbeltbinding er plassert i fettmolekylet, dvs ved hvilket karbonatom regnet fra omega-enden.
Virkemåte
De essensielle fettsyrene er viktige for cellenes strukturelle og funksjonelle oppgaver ved at de inngår i cellemembranens fosfolipider og påvirker membranens permeabilitet (gjennomtrengelighet). Dessuten bidrar de til å holde blodet lettflytende, noe som igjen har betydning for at hjerte-karsykdommer ikke oppstår så lett. De er også viktige for hud, hjerne, muskler og ledd. Omega-3 og omega-6 fettsyrene er forløpere til forskjellige typer eikosanoider. Poenget er å få til en best mulig blanding av omega-3 og omega-6 fettsyrer slik at eikosanoidene kan sikre en optimal oppbygging av cellemembranen.
Anbefales for
Mangel på essensielle fettsyrer viser seg som hudforandringer, nerveforstyrrelser og veksthemming hos barn. Mangel på essensielle fettsyrer forekommer egentlig sjelden, men har vært beskrevet hos barn og hos mennesker som i lengre tid har levd på intravenøs næringsblanding uten fett, eller som har blitt sondeernært uten at linolensyre var sikret i sondematen. Likevel retter dagens ernæringsdiskusjon mye oppmerksomhet mot den betydning de essensielle fettsyrene har når det dreier seg om å forebygge f.eks. hjertesykdom og aterosklerose. Ubalanse i forholdet mellom omega-3 og omega-6 fettsyrer (EPA og AA), bidrar til livsstilssykdommer bl.a. hjertesykdom, diabetes 2 og kreft, og psykiske lidelser. Innholdet av disse fettsyrene i blodet bør være 2:1 (altså størst forekomst av omega-3). Det er også mye som tyder på at mennesker med reumatiske plager i form av betennelser i ledd, kan ha nytte av fiskeoljer for å redusere betennelsesreaksjonen, helst sammen med antioksydantene vitamin E og sporstoffet selen.
Finnes i følgende:
Omega-6 fettsyrer fins i mange varianter, f.eks. linolsyre og arakidonsyre (AA). Soyafett inneholder mye linolsyre. De viktigste kildene for omega-6 er soyamargarin, vegetabilske oljer (soyaolje, sesamolje, maisolje, olivenolje, maisolje, solsikkeolje, rapsolje) og noe i animalsk fett fra svin og fjærkre.








Ansvarlig utgiver: © 2002- DatabaseSør AS
Adresse: Matoppskrift.no,
Major Laudalsvei 6,
4630 Kristiansand
Orgnr.: 911 668 602 mva.
Tlf: 948 04 427
Følg meg på!